Debriyajı uzmanına sorun.
Debriyaj (kavrama), dönen bir milin hareketini aynı doğrultuda, diğer bir mile iletmek veya hareketi kesmek için kullanılan mekanizmalardır. Debriyaj, motor ile vites kutusu arasında yer alır ve debriyaj pedalının hareketiyle motorun gücünü vites kutusuna aktarır veya hareketi keser.
Debriyaj kitleri baskı, disk , rulman ve volan' dan oluşur. İhticaya göre 2'li (baskı,disk), 3'lü (baskı, disk, rulman) yada 4' lü olarak temin edilmektedir.
Baskı sacı, debriyaj baskısı ekipmanlarını üzerinde taşır ve volana pimlerle merkezlenip, cıvatalarla bağlanır. Debriyaj Baskı Sacının birinci görevi, motor gücünü tam olarak ve çabuk şekilde devreye sokup çıkarmaktır.
Debriyaj diski , debriyajın sürtünme malzemesinin tutturulduğu döner kısmıdır. Debriyaj diskinin her iki tarafındaki eşit basınç, debriyajı ayırarak tork konvertörünün normal çalışmasına izin verir.
Debriyaj rulman ünitesi, diyafram yayı ve baskı plakası aracılığıyla debriyajı devreye alır ve ayırır. Çatalı veya pistonu radyal olarak yönlendirmek için hükümler içerir.
Volan, motorun güç darbelerini yumuşatmaya ve dönme momentumu yoluyla enerji depolamaya yardımcı olan, dönen bir şaftın ucuna takılı ağır bir disktir.
Baskı plakaları genellikle iyi aşınma ve ısı taşınım özelliklerine sahip olan gri pik dökme demirden üretilirler. Kavrama için gerekli olan sürtünme yüzeyi hem gri dökme demir baskı plakası hem de debriyaj balatasındaki yoğun demir esaslı matris arasındaki metalürjik uyumlulukla sağlanır. Gerekli özellikler; kimyasal bileşim, soğuma hızı ve ısıl işlem kontrolü ile sağlanır.
Diyafram yaylı debriyajlarda, kavramayı sağlayan yeterli basıncı üretmek için helezon yay yerine bir diyafram veya konik yay kullanır.
Günümüzde ;
İçten yanmalı motorun değişen hızı ve dalgalanma torku, krank mili, debriyaj ve şanzıman şaftından şanzımana iletilen titreşimler üretir. Modern araçlardaki düşük volan kütlesi ve hafif konstrüksiyon bu etkileri arttırır, bu nedenle debriyaj diskine helisel yaylar eklenmiştir.
Aşırı yüklerden dolayı yayların aşırı sıkışıp kırılmalarını önlemek için mesafe perçinleri kullanılmaktadır. Asıl görevi disk ekipmanlarını bir arada sabitlemektir.
Debriyaj göbeği ile birleştirilmiş olan pre-damper yayları dairesel yönde hafifçe belirlenen küçük açılar ile dönerek, debriyajın ilk kavraması esnasındaki şokunu yumuşatır.
Dantela yüksek kaliteli yay çeliğinden yapılmış olup , sürtünmeden dolayı meydana gelen yüksek sıcaklıklarda özelliğinin bozulmaması için ısıl işlemine tâbi tutulmuştur. Dantela, iki debriyaj balatası arasına sıkıştırılarak perçin ile montaj edilmektedir. Balataya temas eden formlu yüzeyler vites geçişlerinin konforuna yöneliktir.
Kavrama diskinin göbek kısmı çelikten veya döküm yoluyla yapılmıştır. Göbek, ortasındaki delikten vites kutusuna hareket ileten priz direk miline kamalı olarak takılmıştır. Kavrama diski prizdirek mili üzerinde göbek vasıtası ile eksenel doğrultuda hareket edebilir. Fakat mil üzerinde serbest olarak dönemez.